Eersteklasconcerten /MusiMatrix Duo’s 2020

17/03/2020

1 +1 = 2. 
Of is het soms ook wat meer? 

Wit - zwart, hoog - laag, groot - klein, zwaar - licht, ernst - humor. Elke tegenstelling bestaat uit twee. Zij vormen een duo, het prototype van elke verzameling. Met dit idee spelen we: als tegenstelling, als dialoog, als monoloog met twee, als onderdelen van een instrument. En bij uitbreiding als twee groepen met of tegenover elkaar.

Ook menselijke communicatie vertrekt uit twee. Dat is zo van in de wieg, al kunnen we nog niet praten.

Wanneer twee musici in dialoog gaan, praten zij ook niet echt, al verbinden zij zich wel degelijk door middel van klank.

Eersteklasconcerten 2020 neemt je mee in de wereld van het tweevoud. Niet om te rekenen, maar om samen te ervaren. Maak actief kennis met drie eigenzinnige muzikale duo’s: Duobaan (B), Jasper & Jasper (B) en UMS ‘n JIP (CH). 

Begin maart legden meer dan 1500 kinderen van het eerste leerjaar en hun leerkrachten de jaarlijkse tocht van 90 minuten doorheen Concertgebouw Brugge af.

Opnieuw hadden zij het hele gebouw voor zich alleen, want Concertgebouw neemt de doelgroep en het format helemaal aux sérieux. Ook voor kinderen van 6 en hun leerkrachten is alleen het beste goed genoeg.

Als intro presenteerden de zes musici van Duobaan (B), Jasper & Jasper (B) en UMS ‘n JIP (CH) zich in volledige stilte.

Wie hoort bij wie?

Welke duo-combinaties zijn mogelijk met zes musici?

Die vraag werd pas beantwoord toen de kinderen in groepen van 50 van eiland naar eiland hopten. 

In de Kamermuziekzaal kwamen zij oog in oog met een monumentaal rotsblok.

Push Pull van Rolf Riehm zorgde voor een bevreemdende sfeer. Het rotsblok - of waren het er twee? - bleek een uitvergroting van de beide helften van de accordeon.

De inspanning die dit instrument vraagt om bespeeld te worden, werd voor de kinderen erg tastbaar toen zij beide rotsblokken met elkaar lieten dansen. Barbara Ardenois (accordeon) en Anneleen De Causmaecker (beeldend kunstenaar) toonden hoe muziek erg herkenbaar kan verwijzen naar gebeurtenissen in de buitenwereld.

De kinderen luisterden met complete aandacht.

Op het eiland van Jasper & Jasper maakten zij kennis met de vier elementen lucht, water, aarde en vuur.

In een indrukwekkende opstelling met vier TV-schermen leken Jasper Braet en Jasper Van Paemel er wel een duo in het kwadraat van te maken. Hun deels geïmproviseerde performances op basis van eenvoudige principes vloeiden naadloos over in de twee mini-workshops met de kinderen. Zo werden de kinderen in groepjes van 8 voor even ook zelf muzikant, zittend rond vier Klankmandala’s.

Op deze speciaal ontworpen houten tafels kon elk kind een eigen klanklaagje toevoegen aan het wonderlijke geheel. De performance van het duo sloot af met een speelse, science fiction-achtige opstelling en klankperformance in het midden van de ruimte.

Op het eiland van UMS ‘n JIP was het aanvankelijk rustig toeven en ontwaken. Een opgaande zon symboliseerde het ochtendgloren. In een ruimtelijke setting werden de kinderen ondergedompeld in Sancho, eigen werk van het ensemble en deel van de elektropop opera gebaseerd op de roman El Ingenioso Hidalgo don Quijote de la Mancha (1605) van Miguel de Cervantes. Samen met de zon steeg al snel de energie binnen de groep.

Aanvankelijk subtiele ademgeluiden gingen over in gegrinnik. Van glimlach naar schaterlach en bulderlach vloeide de workshop naadloos over in Das Lachenmann van de Japanse componist Motoharu Kawashima, uitgevoerd door Javier Hagen (stem) en Ulrike Meyer-Spohn (blokfluit). Verbazend hoe de kinderen perfect het verschil aanvoelden tussen hun eigen gegiechel vooraf en de performance van de musici.

Hedendaags gecomponeerde muziek ontoegankelijk voor kinderen? Eersteklasconcerten toont het tegendeel. Dit tijdens een parcours van niet minder dan 90 minuten en wars van enige verbale instructie of duiding.