Art Educator in Residence 2019-2020

Twee projecten worden gerealiseerd met inhoudelijke coaching door Musica en eigen docenten van het conservatorium, naast productionele steun van deSingel.


‘Welk Volk’ van Bjarne DeVolder is een project rond Gender

“Gender refereert aan de sociaal-culturele aspecten van het man- of vrouw-zijn. Gender staat zo tegenover sekse, dat betrekking heeft op de biologische verschillen tussen mannen en vrouwen.” (Robbert Stoller)

In dit kunsteducatief project wilt Bjarne het centrale thema van zijn eerste masterproef, gender, verder onderzoeken Vorig jaar maakte hij de voorstelling ‘Mijn Volk’, dat handelde over een homofobe homoseksueel. Het interessante aan deze voorstelling was dat het hoofdpersonage zijn homofobie in het begin etaleert.  Verder staan in de voorstelling de betekenis van gender , hoe het gender thema is ontstaan en door welk soort politiek dit thema is opgeklommen in de sociale rangorde aan bod ook centraal. In de verderzetting van dit onderzoek wil Bjarne met kinderen of jongeren werken en via workshops samen ontdekken wat gender is en te werken rond bewustwording over dit thema.


Matthias Van den Brande, Sone Mikaelian & Andrea Van Acker hebben een project rond ‘dis|connected’

Dit kunsteducatief project gaat over eenzaamheid bij jongeren. Aanvankelijk kozen de makers voor dit thema vanuit een persoonlijk verhaal, maar na wat opzoekingswerk beseften ze dat dit een veel groter beest was dan ze zich konden inbeelden. Groot, maar ook heel stil; het houdt zich gedeisd achter smartphoneschermen, blitse instagramfoto’s en luide facebookstatussen en voedt zich met oppervlakkige, snelle ontmoetingen en gesprekken. Het idee is om dit stille beest een podium te geven, waar het heel luid kan brullen zodat iedereen het ziet en hoort, waardoor niemand er nog omheen kan. Ze maken er samen met 10 jongvolwassenen tussen 18 en 30 jaar die voeling hebben met het thema een voorstelling over, volmuziek, poëzie, verhalen en beeld.


Coproductie met Koninklijk Conservatorium Antwerpen en deSingel