Overzicht namiddagsessies
Reeks 1 van 13.30 tot 14.45 uur
Inspiratieatelier ABC
Workshop
met Janne Daeveloose en Catherine Goyens (ABC – Arts Basics for Children)
Locatie: Foyer Balkon 1
ART BASICS for CHILDREN is een labo voor esthetische ervaringen, een biotoop voor spel en ontdekking, onderzoek en reflectie. Ieder die wil doordringen tot de kern van de artistieke praktijk kan er een eigen weg uitstippelen. Die zal altijd uniek zijn.
In deze workshop kan je zo’n ABC-omgeving actief exploreren. We gaan aan de slag in een ruimte met meubilair op maat en in functie van de activiteiten. Om vooral zelf te ontdekken, te spelen en te creëren.
Het opMaatorkest: samen klinkt het beter
Lezing en workshop
met Astrid Jans (coördinator opMaatorkest bij het Antwerp Symphony Orchestra) en Tom Johnson (dirigent opMaatorkest)
Locatie: Kamermuziekzaal
Sinds 2012 gaat het Antwerp Symphony Orchestra duurzame trajecten aan met Antwerpse lagere scholen in kwetsbare buurten. In het opMaatorkest leren leerlingen van de tweede graad hoe het is om samen te musiceren. Het opMaatorkest zorgt voor een intense kennismaking met instrument, ritme en zang in de vertrouwde schoolomgeving.
“Samen klinkt het beter”, gaf een van de leerlingen mee als feedback. Het project bereikte inmiddels al meer dan 2000 kinderen. Astrid Jans licht de resultaten van de recente impactmeting toe en Tom Johnson initieert een interactief moment met inkijk in de opMaat-aanpak.
Hoe doe je dat, samen theater maken?
Presentatie en gesprek
met Ingrid Dullens en Roberta Santucci (Cie TARTAREN)
Locatie: Forum 7
“Beeldende kunst, de pijn van het bestaan en acteren worden één.” Een publieksreactie na de voorstelling ‘Dood van een handelsreiziger’ van Cie Tartaren. Voor Compagnie Tartaren zit co-creatie vervlochten in de methodieken van de organisatie. Het is meer dan samen op de vloer theater maken. Met haar werking wil Cie Tartaren ruimte geven aan stemmen die te weinig gehoord worden, een andere invalshoek op artistieke creaties tonen en de toegankelijkheid van kunst voor iedereen stimuleren.
Artistiek medewerkers Ingrid en Roberta belichten verschillende participatieve methodieken aan de hand van de werking en diverse projecten van Cie Tartaren. Een presentatie met ruimte voor gesprek met de deelnemers.
Teksttheater in een sociaal-artistieke context. Kansen en valkuilen
Dialoog vanuit theaterfragmenten
met spelers van De Figuranten en Hein Mortier, Annelore Smits en Sarah Bostoen
Locatie: Angel room
Hein Mortier: “Mensen vragen waarom ik in de context van community arts met tekst werk. “Waarom doe je hen dat aan?” zeggen ze er vaak bij.” Het werk van De Figuranten, pioniers van het sociaal artistiek werk in Vlaanderen, staat vooral in het teken van teksttheater. De Figuranten ontwikkelden een eigen methode om met tekst en kwetsbare spelers een voorstelling te maken.
Wat zijn hierbij de sterke en moeilijke kanten? Spelers getuigen wat teksttheater voor hen betekent en spelen enkele fragmenten uit de laatste voorstelling CALLING YOU, Mary Shelley’s Nightmare (bewerking van Franken-stein).
Kunstoppad6. Een wandelworkshop rond urban mining
Workshop
met Stef Lemmens (Kunst in Zicht)
Locatie: Extern. Verzamelen bij inkom.
Duikel mee in de wereld van Urban Mining! Samen met Stef Lemmens trekken we naar buiten. Startschot is het DoeBoek dat Stef samen met KiZ ontwikkelde: Urban Mining voor beginners. Met het DoeBoek in de hand graven we schatten op, ontmantelen bestaande constructies en leren op een speelse manier hoe we de verzamelde materialen kunnen hergebruiken in eigenzinnige ontwerpen. Niet één, maar tien of honderd keer! We spitten, verzamelen, organiseren en recycleren ons tot echte Urban Miners en worden zo de kompels van de toekomst!
Een muzikale introductie tot het Gnawa universum
Workshop
met Jan Ockerman, Maâlem Driss Filali en Mohammed Said Akasri (MetX)
Locatie: Studio 1
De Gnawa-cultuur, een traditionele Marokkaanse muziek-, dans- en zangpraktijk, werd in 2019 door UNESCO erkend als immaterieel erfgoed. Brussel geldt als de Europese Gnawa-hoofdstad. MetX werkt al tientallen jaren samen met Gnawa-muzikanten om deze traditie levend te houden en te verrijken via opleidings- en fusieprojecten. De Gnawa-gemeenschap in Brussel herwerkte sinds de jaren ’90 de traditie op unieke wijze en gaat continu nieuwe samenwerkingen aan. Gnawa-cultuur, van oorsprong spiritueel, is uitgegroeid tot een feestelijke vorm van artistieke expressie. In deze workshop ondervind je de verbindende kracht van het Brusselse Gnawa-universum en zijn ritmes, bewegingen en gezangen.
Het Beest
Interactieve performance, interactieve duiding
met Pak Yan Lau en Hans Van Regenmortel (Musica Impulscentrum)
Locatie: Forum 6
Het Beest. Bizar meubelstuk, oneindig muziekinstrument, of bron van verbinding? Het Beest is groot en spint en gromt, maar is verder ongevaarlijk. Je kan Het Beest uitdagen en temmen, bespelen met allerhande materialen, of optuigen tot mobiele klankinstallatie.
Hoe verhouden we ons tot elkaar? Hoe gaan we om met de dingen? Hoe verhouden we ons tot de wereld? Het Beest nodigt uit tot tactiel ervaren, verwonderd luisteren, maar vooral verbinden en echt communiceren.
Geraak in de ban van Het Beest, en wat het ons leert over menselijke communicatie en connectie. Ga mee op zoek naar de bron van participatie.
Reeks 2 van 15.15 tot 16.30 uur
Tijdscapsule Turangalîla: het eerste sociaal-artistieke project van Concertgebouw Brugge
Lezing
met Li Li Chong, Osama Abdulrasol en deelnemers aan het project
Locatie: Kamermuziekzaal
Twee seizoenen terug waagde het Concertgebouw zich aan zijn eerste sociaal-artistieke avontuur. Het project, geïnspireerd door Messiaens Turangalîla-symfonie, bracht 16 deelnemers van 8 tot 72 samen. Ondanks hun erg diverse achtergrond en muzikale ervaring, brachten zij samen met Osama Abdulrasol en Hilde De Clercq een volwaardige voorstelling in een uitverkochte Kamermuziekzaal.
Of dat allemaal van een leien dakje liep? Beslist niet! Telkens opnieuw botsten we op (eigen) drempels en nieuwe uitdagingen. Of we er iets van geleerd hebben? Absoluut! In deze sessie stellen we onszelf en de eigen werking kritisch in vraag. We getuigen van de (zichtbaar) verbindende impact die zo’n project met zich meebrengt.
Ecolect: Woord voor Woord
Atelier
met Rone Fillet en Luna Vermeire (De Veerman)
Locatie: Foyer Balkon 1
Ecolect combineert de kracht van taal, de kunsten en mensen om zo bij te dragen aan de transitie richting een duurzame, sociale, ecologische toekomst. Ecolect staat voor een klimaatlexicon dat uiting geeft aan emoties en frustraties rond de huidige klimaatcrisis. Gebruik van de juiste taal is essentieel in het klimaatdebat, maar de woorden schieten letterlijk te kort.
In deze sessie Woord voor Woord bedenken deelnemers aan de hand van collages en fantasie nieuwe woorden voor het Ecolect.
Daarnaast is er de doorlopende opstelling Ecolect: Spread the word. In dit reizend druk-atelier leer je actief nieuwe klimaatwoordenschat, druk je je favoriete ecolect-woord op een zakdoek of kledingstuk en draag je nieuwe taal de wereld in.
OH BALLS!
Lezing
met Geoffa Fells (MATRIX [Centrum voor Nieuwe Muziek])
Locatie: Forum 6
Componist, trompettist en beeldend kunstenaar Geoffa Fells componeert vanuit haar artistiek activisme voor mensen die te maken krijgen met vooroordelen en stigmatisering. Ze richt zich op rechten van vrouwen en meisjes en heeft een interdisciplinaire praktijk die ze omschrijft als artistiek activisme/ARTIVISM, waarin ze de metafoor en strategieën gebaseerd op (persoonlijke) verhalen combineert met memorabiliteit en sociaal engagement.
Voor Transit Festival 2023 creëerde Geoffa, samen met de kinderen van kinderwerking Fabota, OH BALLS! waarbij alles draaide rond een ballenbad. Geoffa vertelt over het project en haar praktijk als maker.
INTERCREATIE: de kunst van het samenbrengen
Lezing en discussie
met Patries Wichers en Tom Goris (MUS-E)
Locatie: Studio 1
Start: om 15.00 uur
Een veranderend kunstenaarsschap in een bewogen maatschappij? MUS-E Belgium doet het participatie-concept INTERCREATIE uit de doeken. Hoe is dit concept ontstaan uit 25 jaar ervaring in het werken met participanten? Hoe worden deelnemers actief meegenomen in een hedendaags kunstcreëren? Welke uitdagingen brengt dit met zich mee en welke staan ons misschien nog te wachten? Verwacht u aan een geanimeerd kringgesprek waaraan u als deelnemer ook richting gaat geven.
The Crip School
Workshop
met Pierre Muylle, Els Vermeersch, Jonas Nachtergaele, Klaus Compagnie, Mauritz Verlinden, Luc Vandierendonck, e.a. (Wit.h)
Locatie: Forum 7
Niet zozeer de handicap is een probleem voor de kunstenaar, maar hoe hij of zij door de wereld beperkt wordt. Wit.h organiseert artistieke expedities waarin kunstenaars in kleine collectieven samenwerken, hun competenties en vaardigheden ontwikkelen en via unieke presentaties hun positie en hun werk in de hedendaagse kunst en samenleving verhelderen.
Wit.h organiseerde samen met Kunstencentrum Buda Kortrijk ‘The Crip School’. Een plek waar kunst op een vernieuwende manier werd gedeeld door kunstenaars, curatoren en wetenschappers en nieuwe manieren van werken, denken en bestaan werden onderzocht. De term ‘Crip’ werd er een geuzennaam voor iedereen die afwijkt van het normale, het gepaste en het herkenbare. Wit.h ziet er mogelijkheden in om de positie van kunstenaars met een beperking actief te ondersteunen en de samenleving een kritische spiegel voor te houden.
Intussen werd er heel wat geëxperimenteerd met Crip. Niet zonder controverse. Samen met het publiek ontrafelen we Crip en hoe het kan worden ingezet.
Ootkwattah | Zinneke Parade 2024: participatief & bovenlokaal
Workshop
met Bert Bernaerts & Karen Claessens (Het Akkoord & Tarmacadam), Leen De Spiegelaere (Zinneke) en Sebastian Strycharski
Locatie: Angel Room
Zinneke bestaat meer dan 20 jaar en bouwt sinds het ontstaan verder op een co-creatieve methodiek die zoveel mogelijk bewoners betrekt in de creatie van de Parade. Het proces ernaartoe is even belangrijk als het eindresultaat. Cocreatief en participatief werken is vaak erg gebonden aan een lokale context. Hoe kunnen we dit naar een bovenlokaal niveau trekken, en interstedelijk samenwerken vanuit gezamenlijke uitdagingen (rond stedelijkheid, diversiteit, …). Vanuit deze vraagstelling werd voor de Parade 2024 een ‘interstedelijke Zinnode’ opgericht met partners uit Genk (Jeugdwerking Gigos) en Antwerpen (Tarmacadam & Het Akkoord).
Tijdens de workshop delen de drie partners hun ervaringen met de participatieve methodiek van Zinneke en hoe deze te vertalen naar een bovenlokale samenwerking.