Connect III
Zes Europese partners werken samen rond de centrale vraag: hoe kan een zintuiglijke benadering en artistieke attitude in de opvoeding leiden tot een wereld met meer verbondenheid en duurzaamheid? Via artistieke interventies en workshops willen we aantonen dat deze benadering de kern van alle onderwijs kan en zelfs moet worden.
Een zintuiglijke en artistieke attitude brengt vreugde en waarde in ieders leven, met een diepe en blijvende impact op persoonlijk niveau.Zij is bevorderlijk voor een diepgaand leerproces, en vindt bovendien makkelijk aansluiting bij het gangbare schoolprogramma.
SenseSquared wil aantonen dat deze aanpak:
- makkelijk valt te begrijpen én toe te passen,
- compatibel is met bestaande leerprogramma’s,
- een erg positieve impact heeft op de interactie tussen kinderen en leerkrachten,
- op een diep en intuïtief niveau aansluit bij de menselijkheid van kinderen én leerkrachten,
- grondig bijdraagt tot intrinsieke motivatie en leerplezier
SenseSquared biedt een praktijkgerichte aanpak, met oefeningen, contexten, tools en kits, die bestaande formats uitdagen en waarmee je makkelijk aan de slag kunt.
SenseSquared is een samenwerking tussen Musica Impulscentrum (BE), Companhia de Música Teatral (PT), Marres, Huis voor Hedendaagse Cultuur (NL), Sisters Hope (DK), Stavanger University (NO) en Maastricht University (NL).

-
CONNECT
Het onderzoeksproject CONNECT verbindt experten met gedreven leerkrachten en uitvoerende kunstenaars. CONNECT richt zich op fundamentele problematieken binnende artistieke en educatieve praktijk. Zo ontstaan verbindingen tussen vroeger en nu, tussen praktijk en theorie, tussen creativiteit en vaardigheid.
-
1001 deuren naar meerstemmigheid
Connect II Meerstemmigheid, contrapunt, polyfonie,.. . Uitdagende termen, maar wezenlijk bestanddeel van muziek uit verleden en heden, van oost tot west, van noord tot zuid. In samenwerking met internationale specialisten spitst dit onderzoek zich toe op de ontwikkeling van een groeiende online verzameling activiteiten, inspiratievoorbeelden en achtergrondinfo voor iedereen die meer wil met meerstemmigheid. De …
-
Zintuin Interventie 1: Jacqueline Hamelink
Dit schooljaar organiseert Musica onder de titel ‘Zintuin’ zes artistieke interventies in lagere scholen en een muziekacademie in Vlaanderen en Brussel. Telkens wordt een groep leerlingen én hun leerkrachten geconfronteerd met een muzikant-kunstenaar. Musica interviewt ook alle betrokkenen over deze unieke ervaring, hun artistieke attitude, en hun bevindingen voor hun eigen werk of leertraject. In …
-
Maak kennis met Erasmus+ SenseSquared
De website voor het Erasmus+ project SenseSquared staat nu online. In de loop van dit project zullen zes Europese partners oefeningen, achtergronden, tools en kits ontwikkelen voor de groei van een sensitieve en artistieke attitude in onderwijs en samenleving. Musica is de zeer trotse coördinator van dit samenwerkingsproject tussen zes toegewijde partners, waaronder de kunstenaarscollectieven …