EXTREMIX: muzikale erfgoed herontdekken

Op de 4e International Possibility Studies Conference — georganiseerd door Cambridge University onder auspiciën van het Possibility Studies Network — worden de grenzen van kennis verlegd en nieuwe mogelijkheden verkend. Het evenement, staat dit jaar in het teken van Expanding Conceptions for Research on Possibility en brengt wetenschappers, onderzoekers en praktijkmensen van over de hele wereld samen. Vooraanstaande sprekers uit de sociale en geesteswetenschappen, het onderwijs, de kunst en het design delen hun inzichten en innovaties.

Op maandag 8 juli 2024, van 13.30 tot 15.00 uur, presenteert Tijn Borghuis, verbonden aan de Eindhoven University of Technology en Musi-co (NL), The Extremix Project: Exploring and Reinterpreting Musical Heritage through Generative AI. In deze sessie legt hij uit hoe een AI-model werd ingezet om een brug te slaan tussen de muzikale praktijk van John Dowland en die van hedendaagse muziekproducenten. Deze samenwerking tussen Musica, Musi-co en Concertgebouw Brugge toonde nieuwe mogelijkheden van culturele interactie die door generatieve AI worden ontsloten.

Generatieve AI maakt het mogelijk om nieuwe artistieke ruimtes tastbaar te maken. Door een AI-model te trainen op een oeuvre kan nieuw materiaal worden gegenereerd dat voortkomt uit de bestaande werken. Dit creëert een latente ruimte van mogelijke ideeën die mensen kunnen verkennen en interpreteren. In EXTREMIX werd deze aanpak toegepast op John Dowlands Lacrimae or Seven Tears (1604).

Concertgebouw Brugge wilde dit meesterwerk in de schijnwerpers zetten en koos voor een innovatieve benadering. Musica selecteerde vijf jonge Belgische producers die, met behulp van een AI-model van Musi-co getraind op Dowlands partituren, in groep nieuw werk creëerden. Deze samenwerking resulteerde in een hedendaags ‘spiegelconcert’ dat in mei 2022 werd uitgevoerd.

Wanneer

Maandag 8 juli 2024 van 13.30 tot 15.00 uur

Waar

Universiteit van Cambridge, Verenigd Koninkrijk